Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

TEST DEG SELV side 51

  1. Hva menes med «nøytral reklamasjon»?

    Nøytral reklamasjon er et begrep som brukes om å gi melding om en mangel som kan gi grunnlag for et nærmere spesifisert krav. Et eksempel på slik reklamasjon blir beskrevet i forbrukerkjøpsloven § 27.

  2. Hvor raskt må «nøytral reklamasjon» settes fram hvis det foreligger mangel i et forbrukerkjøp?

    For å kunne påberope seg et eller annet krav, må forbrukeren gi melding om en mangel innen rimelig tid fra den ble eller burde blitt oppdaget. Rimelig tid er aldri kortere enn to måneder, jf. § 27.

  3. Hvilket tidspunkt gjelder for vurderingen av en mangel?

    En mangel må ha vært til stede på kjøpstidspunktet, jf. forbrukerkjøpsloven § 18. Mer presist blir dette uttrykt som at mangelen må ha vært til stede da risikoen gikk over til forbrukeren. Risikoens overgang skjer normalt når forbrukeren får varen overlevert til sin fysiske besittelse, jf. § 14. Det kan være vanskelig å bevise at en mangel var til stede på et mye tidligere tidspunkt enn når den viser seg. For å styrke forbrukerens stilling ble det bestemt at forbrukeren ikke behøver å bevise at mangelen var til stede ved risikoovergangen hvis mangelen har vist seg innen seks måneder, jf. § 18(2). Denne 6-månedersregelen gjelder bare hvis noe annet ikke kan bevises.

  4. Hvilke frister gjelder ved reklamasjon på mangel i et forbrukerkjøp?

    Den som vil reklamere på en mangel, må reklamere nøytralt innen rimelig tid i henhold til § 27(1). Samtidig løper en absolutt reklamasjonsfrist på to år regnet fra overtakelsen. Fristen på to år utvides til fem år for ting som er ment å vare vesentlig mer enn to år.

    I Videodommen (RT-1998-774) viste mangelen seg fire år etter kjøpet. Siden fjernkontrollen måtte ventes å vare i minst fire år, var vilkåret om «vesentlig lenger enn to år» oppfylt. Den absolutte reklamasjonsfristen ble derfor satt til fem år fra overtakelsen.